Vitamine b2 Riboflavin

Vitamine B2 - Riboflavine

16 september 2020
Vitamine B2 (riboflavine) is net als vitamine B1 (thiamine) een co-enzym een veel reacties in het lichaam, de belangrijkste is wel het energiemetabolisme. Het helpt bij het vrijmaken van energie voor verschillende processen uit koolhydraten, vetten en eiwitten.
Vitamine B2 is een wateroplosbare vitamine wat inhoud dat een teveel via de urine wordt uitgescheiden.

Behoefte 
Mensen die genoeg en gezond eten krijgen over het algemeen genoeg vitamine B2 binnen.

De behoefte voor mannen is 1,6 milligram per dag.
De behoefte voor vrouwen is 1,6 milligram per dag.
De behoefte voor zwangere vrouwen is 1,4 milligram per dag.
De behoefte voor vrouwen die borstvoeding geven is 1,7 milligram per dag.

Er is geen toxische bovengrens vastgesteld voor vitamine B2.
 
Tekort 
Een tekort aan vitamine B1 kan huidafwijkingen bij de mond en tong veroorzaken en ontstekingen rondom de neus die gekenmerkt word door vettige schilfers. Ook kan het een zere keel veroorzaken.
 
Vitamine B2 bronnen 
De grootste bron van vitamine B2 zijn melkproducten, maar ook volkoren granen, groene bladgroenten en verrijkte producten.
Ultraviolet licht maakt riboflavine kapot, daarom zijn melk-, of vervangende melkproducten vaak verpakt in kartonnen verpakkingen. Riboflavine kan goed tegen warmte en blijft bijvoorbeeld intact bij koken.
 
Bronnenlijst 
  • Understanding Normal & Clinical Nutrion. S. Rolfes, K. Pinna, E. Whitney. 11e editie. 2016. P.308-9.
  • Riboflavine (vitamine B2). Voedingscentrum.
  • https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b2.aspx
Reactie plaatsen