Vitamine-A

Vitamine-A is een vet- oplosbare vitamine die een belangrijke functie vervult voor de weerstand. Vitamine -A wordt ook wel de anti- infectie vitamine genoemd en speelt een belangrijke rol bij de groei, de gezondheid van huid, haar en tandvlees en natuurlijk het bekende gezichtsvermogen.

In welke voeding zit vitamine-A?

Vitamine-A zit in dierlijke producten, zoals vlees, zuivelproducten, vis en eidooier. Daarnaast kan het als toevoeging in margarine zitten of halvarine. Een stukje runderlever van 100 gram bevat meer dan 27.000 microgram vitamine-A.

Carotenoïden (provitamine-A) zitten vooral in groente zoals worteltjes, bloemkool en spitskool. Ook zitten carotenoïden in fruit, zoals sinaasappels, mandarijnen en bananen.

Hoeveel vitamine-A is er nodig?

De exacte hoeveelheid is per persoon verschillende, de gezondheidsraad heeft vastgesteld dat tot 3000 microgram per dag een veilige dosering is. Het advies voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is.
– Mannen: 900 microgram per dag.
– Vrouwen: 700 microgram per dag.

Dit advies geldt voor volwassenen tussen de 19 en 50 jaar.

Tekort vitamine-A?

Bij een tekort aan vitamine-A kunnen de volgende problemen ontstaan, nachtblindheid, huidafwijkingen en zelfs totale blindheid.

Te veel vitamine-A?

Dit kan zorgen voor misselijkheid, braken en geboorteafwijkingen zoals een groter risico op bot fracturen.

Vond je deze informatie nuttig? Laat het me weten!

Door Tim Bijlaard

Comment 1

Jouw Reactie…

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.