arrow_drop_up arrow_drop_down
Het belang van een goede nachtrust: 10 tips om beter te slapen.
13 november 2020 
in Slaap

Het belang van een goede nachtrust: 10 tips om beter te slapen.

In het gehele leven slaapt iemand met een goede nachtrust ongeveer 1/3 van de tijd. Wanneer je dit doorrekent in jaren, kom je er pas echt achter hoe een groot deel van ons leven we eigenlijk slapen.

Echter gaat dit helaas niet voor iedereen op. Veel mensen kampen namelijk met slaapproblemen. Nachtenlang woelen in bed vindt niemand fijn. Maar naast dit woelen zelf, heeft het ook een flink negatief effect op jouw gezondheid. Vooral in de dagen die hierop volgen. Wanneer je te weinig slaapt, ervaar je namelijk de volgende effecten:

  • Vermindert besluitvaardigheid
  • Zorgt voor minder snelle reacties
  • Problemen met je geheugen
  • Afname in vermogen om te communiceren
  • Minder goed spierherstel (voor de sporters onder ons)

Stuk voor stuk effecten die we in het dagelijkse leven niet goed kunnen gebruiken. Ze leiden zowel op werk als ook in andere sociale situaties tot problemen. Vandaar ook dat we je bij deze graag voorzien van een aantal bruikbare tips waardoor je een betere nachtrust gaat ervaren!

10 tips voor een betere nachtrust

Een betere nachtrust is op verschillende manieren te bereiken. Daarom raden wij ook aan om alle tips minimaal een paar keer te proberen. Pas dan krijg je een goed beeld van de effectiviteit die het op jou persoonlijk heeft. Het gaat hierbij om de volgende 10 tips:

#1: Beweeg voldoende.
Beweging overdag zorgt ervoor dat het lichaam ’s nachts meer rust nodig heeft. Je valt dan makkelijker in slaap.

#2: Vermijd beeldschermen.
Beeldschermen zenden ‘blauw’ licht uit, waardoor je hersenen juist een signaal krijgen om wakker te blijven. Op je telefoon is er tegenwoordig een optie om nacht licht aan te zetten, dit licht bevat geen blauw licht.

#3: Ga iedere dag op hetzelfde moment naar bed en sta iedere dag om dezelfde tijd op.
Een vaste slaapcyclus helpt je lichaam om te wennen aan een vaste tijd om in slaapmodus te gaan. Iedere dag op hetzelfde moment opstaan draagt bij aan het verstevigen van je vaste slaapcyclus.

#4: Zet het slaapkamerraam open.
Jouw lichaam moet 3 graden afkoelen voor je in een goede slaap komt, zet daarom het slaapkamerraam open als je gaat slapen. Een open slaapkamerraam zorgt ook voor meer zuurstof en een goede ventilatie.

#5: Probeer je hoofd leeg te maken.
Te veel zorgen en andere gedachtes houden je hoofd en daarmee je lichaam wakker. Leg bijvoorbeeld een notitieblok naast je bed en schrijf daar de gedachten op die jouw hoofd spoken, dan kan je het los laten en rustig slapen.

#6: Dim jouw lampen.
Dim een uur voor je naar bed gaat jouw lampen in huis, hierdoor zal jouw lichaam een stofje aangaan maken genaamd melatonine die ervoor zorgt dat jij goed in slaap komt.

#7: Eet niet te veel voordat je gaat slapen.
Vlak voor bedtijd eten houd je lichaam in een actieve staat van spijsvertering. Kies daarom voor een eiwitrijke maaltijd die licht verteerbaar is.

#8: Ga niet met honger naar bed.
Met honger naar bed is ook geen goed idee, omdat je lichaam je dan juist actief laat weten dat er nieuwe energie in de vorm van voedsel nodig is.

#9: Sluit geluiden zoveel mogelijk af.
Oordopjes werken bijvoorbeeld bevorderend voor mensen met slaapproblemen.

#10: Creëer een volledig donkere omgeving.
Hoe donkerder het is, des te meer het lichaam van nature in de slaapmodus komt.

 

Bronvermelding:

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/sleep/art-20048379
https://www.dvn.nl/nieuws/nieuwsbericht/moeite-met-slapen-tips-voor-een-goede-nachtrust
https://www.thuisarts.nl/slaapproblemen/ik-wil-beter-slapen
https://www.umcutrecht.nl/nieuws/slapen-minstens-zo-belangrijk-als-eten